პრესის თავისუფლების ინდექსი 2014 წელი „რეპორტიორები საზღვრებს გარეშე“
12-02-2014, 11:44  / ნანახია: 1113

The region’s four best-placed countries in this year’s index are the same as last year. Although their positions in the index are fairly dispersed, Moldova, Georgia, Armenia and Kyrgyzstan all enjoy a significant degree of pluralism and relatively little state censorship. But the considerable social polarization is reflected in the media and the climate for journalists, who are often harassed by pressure groups. Given that the political orientation of individual media usually coincides with that of their owners, it would seem that respect for the editorial independence of media employees is still limited.

 

The 2013 elections in Georgia and Armenia were calmer than previous ones. Violence against journalists was rare. Armenia’s state broadcaster has progressed as regards impartiality but the electoral environment exacerbated the ongoing information war in the privately-owned media – a war in which the authorities have a clear advantage.

 

The change of government through the polls in Georgia was reflected in the media. Imedi, a TV station acquired by allies of former President Mikheil Saakashvili in 2007, was returned to the family of the original main shareholder shortly after the October 2012 elections. The justice system began investigating alleged fraudulent share transfers and money laundering involving the mayor of Tbilisi. After being elected prime minister, Bidzina Ivanishvili announced the closure ofTV9, a privately-owned TV station which his wife had launched in 2012 and which had played a major role in propelling him to power. A new broadcasting law should limit the political in-fighting within Georgia’s state broadcaster that resulted in a wave of dismissals in 2013.

ამოსაბეჭდი ვერსია